V2H (Vehicle-to-Home) är en teknik som gör det möjligt att använda din elbil som batteri till ditt hus. Genom att föra över energi från bilen till husets energisystem kan du både minska belastningen på elnätet och ta kontroll över din elförbrukning.
I den här artikeln går vi igenom vad V2H är, hur tekniken fungerar och hur tillgången till V2H- laddboxar ser ut på den svenska marknaden.
Med V2H-teknik kan elbilens batteri användas för att driva ett hushåll – till exempel vid höga elpriser eller strömavbrott.
För att använda V2H krävs en elbil som stödjer dubbelriktad laddning samt en laddbox som är anpassad för V2H.
V2H fungerar extra bra med solpaneler. Överskottsel från solpanelerna kan lagras i bilens batteri och användas när solen inte lyser, till exempel på kvällen.
Till skillnad från andra V2X lösningar kräver V2H ingen koppling till elnätet, vilket gör det enklare att installera och komma igång med.
V2H står för Vehicle-to-Home. Det är en smart teknik där din elbil inte bara laddas – utan också kan ge tillbaka el till ditt hus när det behövs. Med hjälp av en V2H-laddbox kan elen i bilens batteri användas som reservkraft hemma.
Tänk dig att din elbil står parkerad och är fulladdad. Då kan du använda elen i bilens batteri för att driva apparater i hemmet – till exempel om det blir strömavbrott, eller under timmar på dygnet då el från elnätet är som dyrast.
Om du dessutom har solpaneler på taket kan du lagra överskottsel i bilens batteri under dagen, och använda på kvällen när solen gått ner. På så sätt fungerar elbilen som ett miljövänligt och smart energilager.
Med V2H kan din elbil göra mer än att ta dig från punkt A till B – den kan bli en viktig del av din energilösning hemma.
V2H och V2G nämns ofta tillsammans eftersom båda bygger på så kallad dubbelriktad laddning – att el kan gå både till och från bilen. Låt oss gå igenom en viktig skillnad mellan dem:
V2H står för Vehicle-to-Home, vilket betyder att elen från bilens batteri används direkt i ditt hem – till exempel för att driva hushållsapparater eller som reservkraft vid strömavbrott.
V2G, eller Vehicle-to-Grid, innebär att elen istället skickas tillbaka ut till det allmänna elnätet, så att andra kan använda den. Det kan hjälpa till att avlasta elnätet när efterfrågan är hög.
V2H är alltså en spännande teknik för dig som vill använda din elbil som en del av hemmets energisystem. Så, vad behövs för att komma igång med V2H-teknik hemma? Det går vi igenom nu.
Det är inte alla elbilar som kan skicka tillbaka el. Din bil måste stödja dubbelriktad laddning för att du ska kunna nyttja V2H-tekniken.
Du behöver en särskild laddbox som klarar av att både ta emot el från huset och skicka tillbaka el från bilen. En sådan laddbox omvandlar elen så att du kan använda den i hemmet.
För att allt ska fungera smidigt krävs ett smart system som styr hur och när elen flödar mellan bilen och huset. Ett energisystem ser även till att du använder elen på ett effektivt och säkert sätt.
För att bilen, laddboxen och energisystemet ska kunna prata med varandra behövs ett gemensamt "språk", alltså tekniska standarder – bland annat ISO 15118 och OCPP. Det gör att allt kan samverka automatiskt.
När ditt hem får el från bilens batteri, måste det kopplas bort från det vanliga elnätet. Det kallas för islanding, och är en viktig säkerhetsfunktion. Den ser till att ingen el av misstag skickas ut från ditt hus till elnätet – till exempel om det är strömlöst på grund av ett elavbrott. Det skyddar både dig och dem som arbetar med elnätet.
Slutligen måste laddboxen kopplas till husets elcentral. Installationen behöver göras av en certifierad elektriker för att allt ska bli korrekt och säkert. Därefter är du redo att använda din elbil som batteri till ditt hus.
När du nu har bättre koll på V2H är det förhoppningsvis lättare att förstå fördelarna med tekniken. Med V2H-teknik får du möjlighet att använda elbilens batteri som en flexibel energikälla i hemmet.
Dessutom kan du använda bilen som reservkraft vid strömavbrott – och om du har solceller blir möjligheterna ännu större. Då kan överskottselen från solpanelerna lagras i bilens batteri under dagen och användas när solen inte lyser.
En av de största utmaningarna med V2H idag är att ett fåtal elbilsmodeller har stöd för dubbelriktad laddning. Utvecklingen går snabbt framåt, och allt fler tillverkare arbetar med att integrera tekniken i kommande modeller. I takt med att V2H blir mer etablerat och efterfrågan ökar kommer tekniken bli tillgänglig för en bredare grupp elbilsägare.
I Sverige är V2H fortfarande relativt nytt och till skillnad från V2G (Vehicle-to-Grid) kräver V2H ingen koppling till det allmänna elnätet. Det gör tekniken enklare att införa, eftersom allt sker lokalt – mellan bilen, laddboxen och husets elsystem.
Tekniken börjar långsamt växa på den svenska marknaden och vi kommer troligtvis se allt fler elbilstillverkare integrera V2H i sina bilar.
Idag finns det ett ökat intresse bland villaägare, särskilt de som redan har solceller, att kombinera V2H med sitt energisystem Målet är att bli mer självförsörjande och sänka elkostnaderna.
1KOMMA5° energilösningar är redo för framtidens energibehov.
Vi har utvecklat Heartbeat – ett smart energistyrsystem som kopplar samman solceller, laddbox, solcellsbatteri och elbil. Systemet optimerar hur energin används, lagras och delas i hushållet – så att du alltid får ut mesta möjliga av din egenproducerade el.